Tuesday, February 23, 2010

O “bir insandan”, “bir sanatcidan”cok daha fazlasidir.. .

Mujdat Gezen’in Buyuk Sirri
Mujdat Gezen’in en buyuk sakasi kendisidir:
Ona baktiginizda normal bir insan, taniyorsaniz da unlu bir sanatci gorursunuz sadece.
Oysa o “bir insandan”, “bir sanatcidan”cok daha fazlasidir.. .
O “bir insan” degil, “insanligin” ta kendisidir!
O “bir sanatci” degil, bizzat “sanattir”!
O insan ve sanatci gorunumune burunerek aramiza karismis, bize saka yapan bir Olimpos Tanrisidir.
Ama “buyuk sirri” bu degildir.
***
Bu gece Mujdat Gezen’in ellinci sanat yili kutlaniyor:
Tiyatrodan kazandigi ilk para, Istanbul Sehir Tiyatrolari’ndan aldigi 250 liradir.
Ilk kazancini goturdugu annesi Macide Hanim’in Fatih’teki evinin kapisini caldigindan bu yana 50 yil gecmis.
Aslinda amator olarak calistigi yillar da hesaba katilirsa, tam 57 yildir sahnedeMujdat.
Dilerim bu yasami bir elli yil daha surdurur.
***
Aksam gazetesinin Pazar ekinde dun yayimlanan konusmasinda Sibel Ates Yengin’in “En cok huzuru nerede bulursunuz” sorusuna yanit verirken:
“Okulumda, tiyatromda ve evimde. Ucu de benim siginagimdir” demis.
Ben Mujdat Gezen’i her uc mekânda da yakindan tanima, gozlemleme olanagi bulmus sansli biriyim.
Herkes gibi butun sanatcilar da paralarini, hakli olarak, gelir getirici, sosyal guvenlik saglayici yatirimlara baglarken, Mujdatvarini yogunu, Mujdat Gezen Sanat Merkezi’ne harcamistir.
Gun gelmis butun malini mulkunu, evindeki tablolari bile satmis, ama bu okuldaki egitimi aksatmamistir.
Mujdat’in okulunu kamuoyu yakindan bilir.
Ama bu okulda okuyan 260 ogrenciye burs verildigini, bunlarin dort yil boyunca bedava egitim gordugunu bilir miydiniz?
Ustelik butun masraflara ek olarak, emege saygisini gostermek icin Mujdat,ogretmenlere de ucret oder.
Okulun devami, surekli olarak para harcanmasina baglidir.
Herkesin bildigi gibi ucretsiz egitim, kaynak oguten bir degirmendir.
Kazandigi butun paralari bu ise yatirirMujdat.
Ama onun “buyuk sirri” bu da degildir.
***
Benim bu yazida aciklayacagim “buyuk sir”, ne okuluyla, ne tiyatrosuyla ne de evi ve ailesiyle ilgili.
Insan ve insanlik timsali, sanat ve sanatci timsali olan Mujdat Gezen, yaptigi islerden sadece biri konusunda konusmaz.
Cunku bu onun “buyuk sirridir”.
Kamuoyuna bilgi vermez.
Soru sorulursa gecistirir.
Ben yillar icinde, onunla dostlugum sirasinda yakaladigim ipuclari ile bu isi kesfettim.
Onun bu “buyuk sirrina” saygi duyarak ayrinti vermeyecegim; zaten ben de fazla bir sey bilmiyorum:
Mujdat Gezen’in “buyuk sirri”, kendisinin “Sanatci Evi” dedigi, yasli ve bakima muhtac sanatcilar icin islettigi bir huzur ve saglik merkezidir.
Ben sadece, burada sekiz doktorun gorevli oldugunu biliyorum.
Bir de kimseden para alinmadigini.
***
Ataturk, tiyatro sanatcilari icin,“Efendiler... Hepiniz milletvekili olabilirsiniz, bakan olabilirsiniz; hattâ cumhurbaskani olabilirsiniz; fakat, sanatci olamazsiniz.
Yasamlarini buyuk bir sanata adayan bu cocuklari sevelim...” demisti.
Her sanatci Mujdat Gezen olamaz.
Yasamini sanata ve sanatciya adayan bu cocugu sevelim degerli okurlarim.
ekongar@cumhuriyet. com.tr

No comments: